monopol

Ovo nije post o putovanju kao takvom, već predstavlja plan putovanja za neki budući period (po sadašenjem planu i programu, trebalo bi do kraja godine da obiđem sva polja, ali videćemo još).

Odakle mi ideja, pa…kada sam bila mala imali smo, kao i svi, igru Monopol, koju smo brat i ja igrali stalno. Ali ovo nije bio standardna igra, već su polja bila lokaliteti u Jugoslaviji. Štampao se u Sloveniji, u preduzeću Hribar Jože iz Ljubljane danas poznato kao  Kocka (koje inače i dalje štampa razne društvene igre).

Naravno da smo mi naš Monopol izgubili, tako da su slike u nastavku preuzete sa interneta.

244286_10151049837415998_1678350489_o
CSfG7PVVAAEuUKl

Kada mi je ovako neka ideja pala na pamet, da putujem polja Monopola, dok sam na internetu tražila tablu, natrčala sam na jedan zanimljiv članak Agate Tomažič na portalu Leksikon YU mitologije, koji govori o ovoj igri na domaćoj tabli kroz poređenje ekonomskih stanja pojedinih država sa vrednostima polja, kompletan tekst u nastavku (ovo je moj prevod sa slovenačkog-izvinjavam se ako sam napravila pogreške, a evo link za originalni tekst):

„Kapitalistička društvena igra, koja je po uzoru na truli Zapad proizvedena u slovenskom izdanju. Pravila igre su slična onima u drugim Monopolima, ali su u jugoslavenskoj izvedbi uključena Popova Šapka, Kopaonik, Krvavec, Ohrid, Prespansko i Plitvička jezera, Avala, Kalemegdan, Ada Ciganlija, Severni, Srednji i Južni Jadran, Bled i Bohinj, Jahorina, Bjelašnica, Krvavec, otoci Rab, Pag, Krk, Korčula, Brač, Hvar i zračne luke Beograd, Ljubljana, Skoplje i Zagreb.

Monopol u Sloveniji 1980 su igrali i mladi i stari, ali ne treba zaboraviti da se doda da naizgled bezazlena igra, prema nekima zapravo predstavlja sam početak slovenskog nacionalizam, koji je u 1991. kulminirao u otcjepljenje od Jugoslavije: Slovenska mesta bila su znatno skuplja od srpskih, hrvatskih ili makedonskih mesta. Najprestižniji su, na primer Bled i Bohinj, za koje se moralo izdvojiti čak 7000 i 8000, a sa druge strane za Jahorinu 1200, gde je izgradnja hotela izuzetno neprofitabilna . Čak je i severni Jadran bio nešto skuplji od srednjeg i južnog.“

MONOPOLI_010

Ko želi da vidi tablu može do kraja meseca da skokne do Ljubljane i Muzeja novije istorije Slovenije i vidi gostujuću izložbu Muzeja istorije Jugoslavije Nikad im bolje nije bilo? Modernizacija svakodnevnog života u socijalističkoj Jugoslaviji.

I…na kraju, napravila sam svoju tablu, ali su polja prazna. Kako budem putovala, tako ću i popunjavati polja i na kraju imati celu tablu, nadam se do kraja godine!!!

monopol_tabla

Avantura započinje sutra!!!

 

4 Comments Add yours

  1. kruzovi kaže:

    Odlicna ideja 😀

    Liked by 1 person

  2. Povratni ping: otok hvar – marijakorac

Ostavite odgovor

